De toekomst van je presentatie klinkt zo…

De afgelopen maand werd ik gevraagd om een aantal keynotes te geven en heb ik meerdere presentaties bijgewoond. Ondanks dat ik ooit mijn eigen storytelling bedrijf (cfr. Achterklap) had, heb ik veel geleerd over publiek spreken. Hieronder deel ik inzichten en tips om je presentatie klaar te stomen voor 2024…

Over enthousiasme

Hoe kan je publiek enthousiast zijn over je boodschap als je zelf niet enthousiast bent of dat niet laat zien?

Vaak focussen mensen zich bij het presenteren op de inhoud, de informatie, de boodschap en alle (nutteloze) gedachten die in hun hoofd rondgaan. Ze hebben de neiging om vanuit het hoofd te spreken en stellen daardoor de meest oppervlakkige versie van zichzelf tentoon. Ze delen hun passie, vuur, emotie of zelfs frustratie niet.

Hierdoor verlies je het publiek, de impact of medewerking voor je ideeën. Alleen als je anderen laat zien waarvoor je warm wordt, kunnen zij er ook warm voor worden.

Deze kleine stappen kunnen helpen:

  • Wees open: oefen een open gezicht en houding.

  • Glimlach: een vriendelijk gezicht is uitnodigender.

  • Spreek erover: over je vuur, je passie, je enthousiasme, je emotie, je frustratie, waarom je ergens om geeft, waarom je doet wat je doet.

Over beleving

Wil je verder gaan dan aandacht trekken en wil je het publiek ontroeren, raken of motiveren?

Vaak vertellen sprekers hun verhaal (ondersteund door tientallen slides) en luistert het publiek. Het publiek wordt op geen enkele manier betrokken. Deze strategie is effectief, maar ook al meer dan 150 jaar oud. Vandaag wordt nog steeds dezelfde methodiek gebruikt bij het presenteren, terwijl de wereld (en de mensen) niet meer hetzelfde is. Zo is o.a. het vermogen om langdurig aandacht te geven beperkt.

In reclame en marketing gaat het steeds vaker over het creëren van een beleving om impact te maken... Waarom presenteer je dan nog steeds alsof het 1899 is?

Deze voorbeelden kunnen je presentatie sterker maken:

  • Betrek het publiek.

  • Creëer een emotie of lok een reactie uit.

  • Voeg een oefening in.

  • Laat het publiek dromen.

Waarom?

  • Op deze manier stimuleer je de rechter hersenhelft van mensen naast de linker hersenhelft die al aan het werk is tijdens het luisteren. Mensen met een beperkte aandachtsspanne zullen je dankbaar zijn.

  • Iets nieuws zorgt altijd voor meer aandacht.

  • Je geeft mensen iets om achteraf over na te praten en om met jou te verbinden of te bespreken.

Over connectie

In tijden van digitalisering, waar bijna alles waar je spreekt ook op internet te vinden is en waar mensen te veel tijd achter de schermen doorbrengen, wordt de verbinding met het publiek belangrijker.

Wanneer mensen investeren om naar je presentatie te komen luisteren, willen ze daarvoor beloond worden. Ze willen zich gezien, gehoord en geliefd voelen.

Hier zijn enkele eenvoudige, onopvallende voorbeelden om uw presentatie te verbeteren:

  • Verwelkom en bedank je publiek. "Hallo" zeggen is respectvol.

  • Ken je publiek en stem je verhaal af op hun interesses.

  • Check in bij je publiek, o.a. om te zien of alles duidelijk is.

  • Stel vragen.

Vergeet niet: jij bent het publiek en het publiek is jou. Je hoofd zal je ongetwijfeld waarschuwen voor lastige vragen of oordeel en saaie gezichten uit het publiek. Dit hoeft niet zo te zijn en het antwoord ligt in de verbinding. Hoe meer jij met jouw publiek communiceert, hoe 'menselijker' en 'gelijker' de anderen worden.

Over inhoud

Een keynote is meer dan een verkooppraatje. Een presentatie is meer dan een praatje om promotie te maken.

Uw presentatie is niets zonder sterke inhoud. Zorg dat je écht iets te vertellen hebt:

  • inzichten

  • cijfers

  • theorieën

  • invalshoek

  • ervaring

Alle voorgaande tips vallen in het niets zonder een goede boodschap, en toch zijn ze minstens even belangrijk. Mensen richten zich té vaak alleen op de inhoud en verliezen daardoor de aandacht.

Nu we het toch over de inhoud hebben…

Maak een mooi verhaal van jouw boodschap. Je presentatie en stem zullen beter klinken als je vertelt in plaats van te informeren én je laat meteen een meer sprankelende versie van jezelf zien. Impact gegarandeerd!!

Over jou

Wees jezelf en toon jezelf (hoe eng dat ook mag klinken)!!! Hoe meer jij jezelf kan zijn, hoe meer jij toont welke ervaring en kennis je met je mee draagt, hoe meer de ander zich daarop kan afstemmen. Misschien is dit wel de belangrijkste tip van allemaal.

Vaak lijkt het alsof publiek spreken, je stem laten horen een soort gen is dat je meekrijgt met de geboorte. Dat is het niet! Elke goede spreker is getraind, ofwel met begeleiding, ofwel door ervaring. Door te doen, te falen en te leren vonden zij een format dat hen paste om hun boodschap te brengen. Dat kan jij ook! Dat mag jij ook!

Te vaak merk ik hoe mensen zich klein houden, hoe ze wel degelijk iets te vertellen hebben en toch wegblijven van het podium… Dat is jammer! Niemand leerde hen hoe ze hun stem kunnen laten horen, hoe spreken niet moeilijk hoeft te zijn.

Jij hebt een stem! Alles is er. Spreken kan je leren. Het vergt enkel moed en een portie doorzettingsvermogen…

Ben jij bereid?

Deze zomer leer ik jou presenteren tijdens de Sparklin’ Summer. Ik goot alle kennis en ervaring, die ik verzamelde in twee exclusieve programma’s om jouw présence future proof te maken. Sterker nog… Ik vond een unieke locatie in Zeeland, waar jij ongetwijfeld helemaal tot rust komt.

Vragen?

Laten we kennismaken! Boek vrijblijvend een gesprek en ontdek of stemcoaching datgene is wat jij nodig hebt. Ik hoor graag van je.

Sprankelende groet, Katrien

Als stem- en performance coach, ondersteun ik jou om gehoord te worden en succesvol te communiceren. Ik help je om je stem als strategisch, verbindend en magnetisch instrument in te zetten in alle professionele communicatie zodat jij gaat stralen en onweerstaanbaar klinkt.

***

Vorige
Vorige

5 tips om niet onderbroken te worden tijdens jouw spreken.

Volgende
Volgende

Over stem en mentaal welzijn. Je stem is de helende kracht.