Hoe word ik gehoord?
Je neemt het woord tijdens een meeting en er wordt niet naar jou geluisterd. Je staat voor de klas en het lijkt alsof je tegen de muren praat. Je vraagt iets aan je kind en er volgt geen reactie. Je bent jong en wil de wereld veranderen, maar niemand heeft oor voor jou.
Gehoord worden
Gezien en gehoord worden, erkenning en waardering zijn humane basisbehoeften. Ze zijn een aanmoediging en uitnodiging voor de ontwikkeling van ieder mens.
Niet gehoord worden is eveneens een universeel gegeven. Dat gevoel herken je vast en is vaak een bron voor ergernis en frustratie. Er schuilt altijd een afwijzing in.
In mijn praktijk ontmoet ik regelmatig ondernemers en professionals met enorme kennis, expertise en ervaring en toch worden ze niet gehoord. Dat is jammer!
Gehoord worden gaat over jezelf tonen aan de wereld.
“Ik merk dat ik tijdens meetings mijn stem anders gebruik en merk nu al dat er meer geluisterd wordt en minder doorheen gepraat, ook al praat ik op zich “zachter” en trager. Ik verwonderde me er gisteren nog over tijdens een meeting, dat ik een idee poneerde dat in het verleden een typische situatie zou zijn geweest van frustratie bij mezelf “allee, dit is zo’n goed idee, en het lijkt wel alsof niemand naar mij luistert”, … en nu werd het opgepikt en zelfs de kern van het actieplan voor de betreffende klant.” _M.
Psychologie van de stem
Als mens, klant, partner, collega ben je niet ongevoelig voor elkaars stem. Het is zeer moeilijk om langdurig en geboeid te luisteren naar iemand met een hoog en schel stemgeluid. Sterker nog… De boodschap en het verhaal kunnen zeer goed zijn, wanneer de stem schel klinkt wordt er minder geluisterd, beroer je weinig en zal de ander jou minder volgen.
Intuïtief hou je van zachte, warme, resonerende stemmen. Denk bv. aan hoe je jouw stem automatisch aanpast wanneer je tegen baby’s praat. De hoge, zachte tonen komen natuurlijk. Instinctief weten baby's ook dat er iets leuks volgt, m.n. aandacht, eten of een verse luier. De aangepaste stem wekt ongetwijfeld aandacht.
Bij volwassenen hebben zachte, hoge klanken hetzelfde effect. Je stem zorgt voor nieuwsgierigheid en aandacht. Een eenvoudig voorbeeld is bij het vertellen van een roddel. Je spreekt zachter én krijgt meer aandacht, mogelijks ook van mensen die niet aan het gesprek deelnemen.
Je stem doet er toe
Voordat taal uitgevonden werd, communiceerden mensen via de klank van hun stem. De toonhoogte, het volume, het timbre en de resonantie waren een manier om zichzelf uit te drukken. Taal en medeklinkers hebben de nuances in de klank beperkt. De klinkers werden steeds korter en de medeklinkers namen meer ruimte in. Mensen gingen steeds minder en minder van zichzelf tonen.
In de klank van je stem huizen o.a. emoties, energie en authenticiteit van een persoon. Je stem verklankt wat er zich aan de binnenkant speelt. Je toont jezelf doorheen de klank van je stem.
Hoe meer persoonlijkheid/mindset, communicatie en stem in lijn liggen met elkaar, hoe groter je présence en aanwezigheid, hoe sterker je communiceert, hoe meer impact en gehoor. Meer gehoord worden gaat over jezelf durven tonen en ruimte nemen.
Win-Win
In mijn werk spreek ik vaak professionals die hard aan zichzelf, hun mindset en presentatie- en communicatie skills werkten. Ze hebben alles in huis om er te staan en toch gebeurt het niet. Het addertje schuilt in de stem als vergeten instrument.
De meeste opleidingen en trainingen laten het onderdeel stem achterwege en kennen de impact ervan (nog) niet. Toch is je stem een luidspreker, de kers op de taart om te schitteren én gehoord te worden. Wanneer iemand bv. te snel, te stil of met teveel druk spreekt, dan valt het verhaal en de présence als snel als een kaartenhuisje in elkaar. Dat kan beter!
Je hoeft zelfs niet eerst je mindset en communicatie vaardigheden op punt
te hebben om je stem aan te pakken. Werken aan je stem, laat je gemakkelijker en vlotter communiceren. Doordat je alle registers open trekt en jouw aanwezigheid vergroot, ontwikkel je automatisch meer vertrouwen en zelfzekerheid. Het komt vanzelf… Een win-win, dat zie ik dagelijks in mijn praktijk.
De tijd is aangebroken
Er zijn vandaag zoveel stemmen die het verdienen om gehoord te worden. De tijd is rijp om je stem te laten horen en jezelf te tonen!
Ontdek meer informatie over het coaching programma Find your voice of meld je aan voor een kennismakingsgesprek.
Sprankelende groet, Katrien