De kracht van luisteren en begrip in leiderschap.

“Hoe dan?”

Die woorden lijken haast het mantra van onze tijd te zijn geworden. Of het nu gaat om verkiezingen, voetbalwedstrijden die uit de hand lopen of zelfs alledaagse gesprekken: telkens weer zie je verontwaardiging, verwarring en verrassing. Waar komt dit vandaan? Hoe komt het dat we steeds opnieuw denken dat dingen onverwachts of onbegrijpelijk zijn?

Het antwoord ligt misschien wel in de toenemende eenzijdigheid van onze perspectieven. Wanneer we niet verder kijken dan onze eigen mening en waarden, wordt echt begrip moeilijk, zo niet onmogelijk. We hoeven het niet eens te zijn met elkaar, maar durven luisteren en écht willen begrijpen zijn kernwaarden die helaas steeds meer naar de achtergrond verdwijnen.

Dit viel me ook op tijdens de laatste verkiezingen in de Verengde Staten. Een debat waarin de kandidaten elkaar werkelijk leken te horen, werd algauw als ‘saai’ en ‘onbeduidend’ bestempeld. Maar de debatten waar werd geroepen, beledigd en gescoord, kregen alle lof en aandacht. Wordt ons politieke landschap echt een spel van winnen en verliezen? Kiezen we voor leiders die ons vooral entertainen in plaats van inspireren? Het roept vragen op over de richting die we inslaan – niet alleen in de politiek, maar ook in onze bedrijven en gemeenschappen.

Eenzijdige perspectieven, gemiste kansen?

Ook in het bedrijfsleven zie ik de gevolgen van eenzijdige perspectieven: conflicten nemen toe, de kosten stijgen en de motivatie zakt. Er wordt te snel gewezen naar ‘de ander’ als de oorzaak van problemen en dat verhindert een gezonde en open communicatie. Het vermogen om te luisteren naar verschillende stemmen, om naar een evenwicht te zoeken, is essentieel voor een organisatie die niet alleen wil overleven, maar wil bloeien.

Social media en algoritmes die polarisatie in de hand werken, helpen ons hier niet bij. Ze versterken vaak onze eigen meningen, waarden en normen als dé waarheid, wat een open en veelzijdig perspectief verder doet vervagen. We worden gevangen in echo's (en ego’s) van ons eigen gelijk, wat de dialoog niet ten goede komt.

Het gevaar van verliezen van luisterbereidheid

Mijn ervaring leert me dat er altijd meer dan één kant is aan een verhaal. Echt luisteren naar die andere kant betekent niet dat je het eens hoeft te zijn, maar het opent deuren naar begrip en samenwerking. En dat is een cruciale uitdaging voor de leiders van morgen. Wanneer luisteren en open communicatie wegvallen, wordt leiderschap risicovol en worden mensen defensief en dat kan ernstige gevolgen hebben.

De laatste tijd merk ik dat veel van mijn cliënten worstelen met het creëren van een open dialoog in hun onderneming. Ze voelen de druk om zich te bewijzen, zich te wapenen tegen harde woorden en agressieve stemmen. De enige manier die ze tot nu toe kennen, is het kopiëren van dat gedrag. Maar daarmee raken ze zichzelf kwijt. Hun energie en authenticiteit lijden eronder in de strijd om gehoord te worden.

Het vinden van je authentieke stem

In mijn werk help ik CEO’s en managers om te spreken en te luisteren vanuit begrip. Door echt te luisteren en hun authentieke stem te gebruiken, voelen zij zich gehoord, gezien én gewaardeerd. Dat geeft energie in plaats van het te nemen. Ze beseffen dat hun unieke perspectief van onschatbare waarde is voor de groei van hun organisatie.

Als dit verhaal jou bekend voorkomt en je voelt dat het tijd is om jouw eigen stem te vinden en te versterken, dan nodig ik je graag uit voor een vrijblijvend gesprek. Samen kijken we hoe jij kunt leren communiceren vanuit authenticiteit en begrip, want jouw stem verdient het om gehoord te worden.

Warme groet, Katrien

***

Als stemcoach en oprichter van Sparklin' Voice, vervult Katrien een cruciale rol in het empoweren van ondernemers, managers en professionals. Haar missie? Zorgen dat zij niet alleen gezien en gehoord worden, maar ook de kracht ontdekken om hun stem te vinden en het podium vol vertrouwen te betreden. Resonantie en stem vormen de kern van haar benadering.

Met een holistische achtergrond als communicatiewetenschapper en stempedagoog, deelt Katrien niet alleen inzichten maar biedt ze praktische tools aan. Haar doel is om anderen te helpen spreken met meer zelfvertrouwen, rust en gemak, wat leidt tot succesvollere communicatie. Katrien creëert een ruimte waarin individuen de volle potentie van hun stem ontdekken, en ze begeleidt hen bij elke stap op weg naar een krachtige en authentieke presentatie.

***

Vorige
Vorige

Mensen die verbaal sterk zijn, hebben niet altijd de beste argumenten.

Volgende
Volgende

Hoe verander je de energie in een ruimte?