Waarom niet-weten soms de beste les is…

Ik neem je even mee naar een workshop rond meditatie en bewustzijn, eerder dit voorjaar in Parijs.

De tweedaagse bestaat uit korte voordrachten, oefeningen, en een Q&A-rondje. Tijdens dit moment stelt een man een intrigerende vraag: "Klopt het dat levensenergie en seksuele energie eigenlijk hetzelfde zijn?"

Het antwoord van de leraar was simpel, bijna ontwijkend: "I'm gonna leave this one with you."

De hele zaal viel stil. De vraagsteller leek wat verward, maar ik? Ik zat op het puntje van mijn stoel. Niet vanwege het antwoord zelf, maar vanwege de didactische kracht die erin schuilging. Het niet-beantwoorden van de vraag, het laten bestaan van het niet-weten, was zo enorm krachtig!

Dit moment inspireerde me om deze blogpost te schrijven over leren, niet zomaar leren, maar echt, diepgaand leren van sociale, communicatie- en stemvaardigheden. Graag deel ik enkele inzichten…

Over leren…

  1. Leren is niet gelijk aan klakkeloos kopiëren.

In workshops en cursussen zie ik vaak hetzelfde tafereel: deelnemers met laptops, schriftjes en pennen in de aanslag, klaar om elk woord, elke zin en elk inzicht nauwkeurig te noteren. Elk stukje kennis wordt opgeschreven, in de hoop het later exact te reproduceren. Maar zo werkt leren niet.

Wat voor de een werkt, werkt niet noodzakelijk voor een ander. Hoe iets werkt, werkt niet altijd op dezelfde manier voor jou. Soms vallen de kwartjes pas later, of misschien wel helemaal niet. Mijn advies is daarom altijd: neem uit iedere cursus, workshop of training mee wat voor jou waardevol is. Experimenteer ermee, ervaar het, en maak het vervolgens helemaal eigen. Dat is wat leren krachtig maakt: niet de kopie, maar de creatie van iets nieuws dat écht van jou is.

2. Durf niet te begrijpen.

We zijn zo gewend om alles te willen begrijpen, dat we soms vergeten te vertrouwen op het proces van niet-weten. Niet alles hoeft meteen te kloppen of in een logisch kader te passen. Soms hebben inzichten tijd nodig om te rijpen, om langzaam hun weg te vinden in je bewustzijn. Durf het toe te laten dat je niet altijd meteen begrijpt. Dat is vaak waar de diepste vorm van leren plaatsvindt.

Wanneer het gaat over het vergroten van een présence en het ontwikkelen van een sterker stemgeluid, werkt de drang naar begrip eerder contraproductief. In het woord begrijpen zit namelijk de term ‘grijpen’ ofwel druk om iets krampachtigs vast te houden. Wanneer het gaat om een beter stembereik en présence, dan wil je net zoveel mogelijk vrijheid en zo min mogelijk druk waardoor je authentiek stemgeluid zich kan laten horen.

3. Leren is geen hoofdzaak alleen.

In onze cognitief gedreven samenleving wordt leren vaak gezien als iets wat zich voornamelijk in het hoofd afspeelt. Maar leren is zoveel meer. Het is een ervaring die je lichaam, je emoties en je intuïtie betrekt. Soms is het belangrijk om niet te veel na te denken, maar om gewoon te observeren, te ervaren en te luisteren of voelen.

4. Geef jezelf de tijd.

Leren is geen sprint, het is een marathon. We leven in een wereld waarin snelle resultaten worden gewaardeerd, maar echt leren kost tijd. Gun jezelf die tijd. Soms is het belangrijk om een stap terug te doen, het geleerde te laten bezinken en het op je eigen tempo te integreren. De waarde van leren zit niet in de snelheid waarmee je iets onder de knie krijgt, maar in de diepgang en authenticiteit waarmee je het toepast.

5. Fouten maken mag.

Fouten zijn vaak de beste leermeesters. In plaats van bang te zijn om fouten te maken, omarm ze als kansen om te groeien. Elk foutje, elke misstap is een kans om iets nieuws te ontdekken en je begrip te verdiepen. Dit is een essentieel onderdeel van het leerproces. Zie fouten niet als falen, maar als een belangrijk onderdeel van je reis.

6. Deel wat je leert.

Een van de krachtigste manieren om te leren is door je kennis te delen met anderen. Wanneer je wat je hebt geleerd deelt, dwing je jezelf om het geleerde te verwoorden en nog beter te begrijpen. Bovendien kan het delen van kennis leiden tot nieuwe inzichten, omdat anderen vaak vragen stellen of perspectieven bieden die je zelf nog niet had overwogen.

De valkuil van de leraar

Wat me het meest raakte aan de leraar in Parijs was zijn keuze om het antwoord bij de leerling te laten. Hoe vaak voel je als leraar, coach of trainer de druk om snel een antwoord te geven? Misschien omdat het van je verwacht wordt of omdat je verder wilt gaan met de leerstof? Maar er ligt immense kracht in het weerstaan van die drang en in plaats daarvan de leerling de ruimte te geven om zelf tot een antwoord te komen.

Als Lichtenberger stempedagoog heb ik geleerd dat het begeleiden van een cliënt naar een krachtig stemgeluid een gedeelde ontdekkingsreis is. In plaats van kant-en-klare antwoorden te geven, bied ik oefeningen aan, stel vragen en begeleid de cliënt in het luisteren naar en observeren van hun eigen proces. Door de ervaring centraal te stellen, wordt het leren een dynamisch en diepgaand proces waarin kennis niet alleen wordt overgedragen, maar werkelijk wordt doorleefd.

De ervaring als leerinstrument

Ervaring is misschien wel het meest onderschatte leerinstrument. Wanneer je iets ervaart, wordt het onderdeel van je wezen. Dit is waarom ik zo sterk geloof in de kracht van beleving en dát wil ik jou laten ervaren tijdens het event Resonate to Connect op 27 september 2024.

Deze dag biedt niet alleen inzichten over je stem, spreken en performance, maar ook praktische oefeningen die je laten voelen wat resonantie echt met jou en een publiek doet. Het gaat niet alleen om horen of begrijpen, maar om werkelijk ervaren. Schrijf je in en ontdek hoe jouw stem niet alleen jouw boodschap, maar ook jouw unieke kracht kan overbrengen.

***

Als stemcoach en oprichter van Sparklin' Voice, vervult Katrien een cruciale rol in het empoweren van ondernemers, managers en professionals. Haar missie? Zorgen dat zij niet alleen gezien en gehoord worden, maar ook de kracht ontdekken om hun stem te vinden en het podium vol vertrouwen te betreden. Resonantie en stem vormen de kern van haar benadering.

Met een holistische achtergrond als communicatiewetenschapper en stempedagoog, deelt Katrien niet alleen inzichten maar biedt ze praktische tools aan. Haar doel is om anderen te helpen spreken met meer zelfvertrouwen, rust en gemak, wat leidt tot succesvollere communicatie. Katrien creëert een ruimte waarin individuen de volle potentie van hun stem ontdekken, en ze begeleidt hen bij elke stap op weg naar een krachtige en authentieke presentatie.

***

Volgende
Volgende

Het innerlijke weten uitspreken..